Ráébredtem, hogy ez hatalmas értéke a régiónknak. A duda más európai népekre is jellemző, ami nem véletlen, hiszen ez az egyik legarchaikusabb, legrégibb hangszer. Az is izgatott, hogy rendkívül sok hiedelem, hagyomány kötődik hozzá. Nem is volt kérdés, hogy megtanulok rajta játszani, és ha módomban áll, még ma is megfújom. B. Vida Júlia interjújának folytatását a ma7 portálon itt olvashatják el.
Szépen kelepeltek a gólyák. Estefele járt, ballagott haza a csorda, miközben megszólalt az esti harangszó. A csordával együtt jött az a pásztor, aki reggelente nekem mindig körtét szokott hozni. Ez a falusi miliő vagy csendélet nekem már akkor is nagyon tetszett, és megmaradt felnőtt koromra is. Mindig is érdekelt, hogy éltek nagyapáink, milyen szokásaik voltak. Amit lehetséges, azt pedig átültetek a saját életembe is. Nem véletlen, hogy a házam is L alakú parasztház. Olyan, aminek a hosszabbik része párhuzamos az utcával és aztán fordul befelé az udvarba. Ebben a részben kaptak helyet valaha a kamrák, az állatok, itt voltak az istállók. Az L alakú ház sok lehetőséget rejt(ett) magában. Még gyermekkoromból emlékszem rá, hogy az asszonyok, akik a kisgyermekek előtt nem szégyellték magukat, fedetlen keblekkel mosakodtak az udvaron, mert takarásban voltak. Ezért építettem én is ilyen intimitást nyújtó otthont. És tartozik hozzá egy kert is, amit igyekszünk megművelni. – A néprajz iránti szereteted egyenes következménye lett a néptánc, a népzene iránti rajongásod, hogy a dudálásról még ne is beszéljünk.
Volt már szó arról, hogy ez jelenti a belső világunkat, az "alvilágot", az ösztöneink világát. Vagyis, egyszerűen a saját bensőnkben való kutakodást és nem azt, hogy mások dolgába ütjük az orrunkat, meg külső, gyakorlati eseményeket próbálunk megjósolgatni. Aki dudás, az igenis a saját lelke útjain nyomozgat. Ez az egyik értelmezés. Aztán van az az értelmezés is, hogy a beavatás folyamata első ízben a pokoljárás, vagyis lelkileg megélni a mélységeket, mert így vehetünk akkora erőt és lendületet, hogy azt követően ugyanolyan magasra kilengjen a léc a "felső" oldalra. Ez egy másik értelmezés tehát. Mi van még? Gondoljuk végig egy kicsit az alábbi állításokat: Az Ember világa kettős. Csak az Ember világa kettős. Vagyis, csak az Ember világában létezik kettősség és kétség, csak itt van fény és árnyék, nappal és éjszaka, férfi és nő, stb. Csak mi ítélünk meg valamit Jónak és Rossznak, Mennynek és Pokolnak. A Természetben ilyen nincs. Van az egyik oldal, meg van a másik. Gondoljuk végig: ha folyamatosan csak az egyik oldalon lépegetünk és a másikon nem, holott a Természetben, a Földi létezésben egyensúly kell legyen, akkor nem zárjuk ki magunkat valamiből?
S ezen a téren nekünk itt még nagyon sok feladatunk van, hiszen a legtöbb csallóközi ember nem ismeri a szűkebb pátriája történelmét, néprajzát. Miért van az, hogy a saját szűkebb régiónk történelmét nem ismerjük? Sajnos általános jelenség, hogy a legtöbben még a saját településük történelmével sincsenek tisztában. Például igen kevesen tudják, hogy a csallóközi településnevek 90 százaléka személynév. Csak egy példát említve, Hodos nem a hóddal van összefüggésben, hanem a hados szóval. Patony is személynév, Gelle pedig a Gál szóból származik. Amit talán még tudnak, hogy Vajka is ilyen, hiszen itt könnyen felismerhető a Vajk személynév. Megyer, Kürt, Nyék és Keszi pedig magyar törzsi nevek. Ilyenekre gondolok, amikor a megőrzésre való értékekről beszélek, de ilyen a már említett hiedelemvilágunk is, és újra fel kellene élesztenünk a régi megélhetési módokat is. Az ártéri állattartartást, a hagyományos halászatot, a malomipart. Intézményünk most csatlakozik a Natúrpark kezdeményezéshez. Talán sikerül kialakítani a turizmusnak egy olyan fajtáját is, ami nem nagy tömegeket vonz, hanem az egyes településekre érkezők például részt vehetnek valamelyik gyümölcs szüretelésében, amiből az ottani asszonyok befőttet, lekvárt készítenek.
Nem maradnak mocsarak, nem maradnak bűzös, szennyes dolgok. Tisztulni kezdenek. Ahogyan feloldódik bennünk az ellenállás és az ítélkezés, ahogyan járjuk az utat és tapasztalunk, ahogyan megértjük a működésüket és miértjeiket, úgy oldódnak a karmikus bogok is. Mint amikor valakinek az a karmája pl., hogy tiszta helyzetet teremtsen – akkor először nagyon be kell piszkolódni ahhoz, hogy aztán legyen mit tisztítani és legyen hol fényt árasztani. Mert, hogy amennyit akarsz az egyik oldalról, annyit kell bevállalni a másikról is. Az érzelem, a szerelem is épp attól szép, hogy sérülékeny. Féltjük, óvjuk, reméljük. Küzdünk érte. Enélkül hogyan éreznénk át az értékét? A Fény dolgával sem árt óvatosan bánni, hiszen ha túl sok a fény, akkor elvakít, akkor olyan fehér, hogy végül nem is látunk már tőle semmit. Fény-árnyék egyensúly kell a Földön. (A Földön. Az anyagban. ) Ez az egyensúly, jin és jang. A Természet pedig egyensúlyra törekszik. Minél inkább jólelkű, jóindulatú vagyok, annál inkább megtalálnak a sötét alakok, a rosszindulat, a gonoszság.
Aki dud�s akar lenni, pokolra kell annak menni, ott kell annak megtanulni, hogyan kell a dud�t f�jni. ott vannak a p�nzes kuty�k, abb�l lesznek j� nagy dud�k. Hej R�dai, majd megb�nod, hogy a rabod lecsig�zod, /: h�tadb�l v�gok b�rdud�t, azon f�vom a rabn�t�t. :/ hogyan kell a dud�t f�jni.
Bemutatkozás Népdaltanító go back Kiadványok, lemezanyagok Ismeretterjesztő előadások Produkciók go back Csík János és a Mezzo Maszkura és a Tücsökraj Vársz! Tárkány Művek Válótársas színházi műsor Fedák Sári Színház Aki dudás…: Énekeljünk! Alkotóknak Kapcsolat Kiadványok, lemezanyagok Csík János és a Mezzo Hit enter to search or ESC to close Felkeltettük érdeklődését? Keressen minket bizalommal alábbi elérhetőségeinken: KISGYŐRI KRISZTIÁN +36 70 342 7105 SAMU ZOLTÁN +36 70 776 7039 Vezetéknév Keresztnév Képviselt intézmény / produkció / rendezvény neve E-mail cím Telefonszám Mi iránt érdeklődik? Üzenet Elolvastam, értelmeztem és elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban foglaltakat. © Aki dudás akar lenni… – Minden jog fenntartva!
Kamo Gáz Kft, 2024