Meg is erősítették alaposan, de mire húsz esztendő alatt elkészültek a munkálatokkal, haditechnikai szempontból tökéletesen elavult a katonai létesítmény. Pedig munka és anyag volt benne bőven. Az erődöt vizesárkok védték, illetve földből is emeltek köré töltéseket, ahonnan a puskával lőhették volna az ellent. A tetejét három méter vastag földtakarás védte az ágyúgolyók és bombák ellen. Mivel ágyúkkal soha nem támadták őket, a vaskos falaknak csak a viharos történelmi eseményekkel és a természet erejével kellett megküzdeniük. Ez elég jól sikerült, a hatvancentis téglaboltozatok és a tömör mészkőből készült nyílászáró keretek és lábazatok derekasan állták a sarat. A Csillagerőd kezdetben helyőrségi laktanyaként szolgált, a két világháború között a Magyar Királyi Honvédség használta. Később menekült lengyel katonatiszteket szállásoltak ide, majd internálótáborrá alakult. ezt követően felvidékről kitoloncolt magyar családok éltek falai között, majd a Vörös Hadsereg használta hadianyagraktárnak.
Ha a belső teret kivilágítják, a Duna partján este elsuhanó vonatok ablakából meghökkentő látvány tárul az utasok szeme elé. Az erőd dongaboltozatos termeiben, amelyeket egy eredeti formájában megőrzött folyosón lehet körbejárni, kaptak helyet az antik és a reneszánsz kópiák. A csarnok és a huszonhét kisebb terem mintegy 2500 négyzetméternyi kiállítási teret jelent. Galéria: Komáromba költöznek Verocchio, Donatello és Michelangelo szobrai Fotó: Czerkl Gábor / Index Mindezek mellé modern kiszolgáló egységek, mosdók, múzeumshop, kávézó, vetítő- és előadóterem is megtalálhatóak az épület régi és új részeiben. A külső térben szabadtéri színpadot is kialakítottak, ahová egy rejtett teherfelvonót is készítettek, amivel a színpadi felszerelést lehet szállítani, illetve a nézőtéri üléseket és díszletelemeket is levihetik a föld alatti raktárakba. Az épületet akadálymentesnek tervezték, a gyengénlátók számára pedig Braille-írásos feliratokat helyeztek el. A környezetbarát és energiatakarékos szellőző- és fűtőrendszer gépészete az alagsorban található, a légcsatornák a padló alatt kaptak helyet.
A kiállítás kuriózuma, hogy ez a kép is szerepel a bemutatott alkotások között. Írásunk főcíme – Kiapadhatatlan alkotóerő – arra utal, hogy úgy tűnik, mintha a végtelenségig tartott volna Michelangelo pályafutása. Gazdag életművében nemcsak szobrai és freskói kápráztatják el az embert, hanem csodálatos rajzai is. Bármibe fogott bele, remekművek sora került ki a kezei közül. Páratlanul hosszú élet és közel hetven évnyi alkotóidő jutott neki, mindannyiunk örömére. "Michelangelo alighanem azért jött a világra, mert Isten példát akart mutatni általa a művészeknek" – írta róla kortársa és barátja, Giorgio Vasari. Neki köszönhető, hogy a mester nevével elválaszthatatlanul összeforrt az isteni jelző. A kiállításon az említetteken kívül is rengeteg még a látnivaló. A harminc Michelangelo-rajz és az ötven kortárs műalkotás különösen élvezetes programot kínál az érdeklődő közönségnek. ( A test diadala – Michelangelo és a XVI. századi itáliai rajzművészet című kiállítás június 30-ig tekinthető meg a Szépművészeti Múzeumban. )
Ezért a tárlat fókuszában Michelangelo 29 alaktanulmánya áll: az első ötleteit megőrző, gyorsan papírra vetett skiccektől a művek kivitelezését közvetlenül megelőző, aprólékosabban kidolgozott, befejezett rajzokig. Kultúra múzeum Szépművészeti Múzeum kultúra
A többségükben száz évnél is idősebb műtárgykópiák egy részét korábban a Szépművészeti Román Csarnokában állították ki, de sok közülük különféle raktárakban porosodott. A pechesebb másolatokról időnként az eső mosta le a port, ami nem használ kifejezetten ezeknek a tárgyaknak. Az erőd Az évtizedeken át elhanyagolt komáromi Csillagerőd műemléki igényű felújítását, illetve azt a feladatot, hogy a jövőben korszerű múzeumi és közösségi térként funkcionálhasson az épületegyüttes, Mányi István Ybl Miklós-díjas építész oldotta meg. Ez a terület már az ókorban is fontos átkelőhelynek számított, mivel itt a Duna mindkét partja sík. A XIX. században már öt erődből álló rendszer védte a stratégiai szempontból fontos helyet. – kezdte a rómaiaknál Mányi István, mielőtt körbevitt volna minket az épületen. 23 Mányi István Galéria: Komáromba költöznek Verocchio, Donatello és Michelangelo szobrai (Fotó: Czerkl Gábor / Index) Az építész ezután Klapka György negyvennyolcas honvédtábornok komáromi helytállásával indokolta az osztrákok 1850-es döntését, miszerint megerősítik az erődrendszert, nehogy a rebellis magyarok újra elfoglalják.
"Hiszen tudjuk, hogy a freskófestészet összetett feladat, amely népes csapatot igényel: Michelangelónak is mindvégig több tapasztalt festő és legalább egy tucat segéd állt a rendelkezésére" – hallhattuk a tárlatvezetésen Kárpáti Zoltántól, a kiállítás kurátorától. A budapesti Szépművészeti Múzeum A test diadala, Michelangelo és a XVI. századi itáliai rajzművészet című tárlata a reneszánsz mester és kortársai nyolcvan művét mutatja be. Sokakban fölmerülhet a kérdés: mi újat lehet még mondani Michelangelóról? Hiszen legutóbb néhány évvel ezelőtt a bécsi Albertinában is volt már egy nagyszabású grafikai kiállítás a műveiből. Valóban. Ám a hazai gyűjteményekben egyetlen eredeti Michelangelo-rajz sincs, így különleges alkalom, ha lehetőségünk adódik a megtekintésükre. Másfelől pedig ennek a kiállításnak más a kontextusa, mint a korábban látottaknak, más összefüggéseket keresett és talált a mostani tárlat kurátora. A kiállítás címe – A test diadala – első hallásra meglepő, hiszen tudjuk, milyen sérülékeny, mennyire múlandó az emberi test.
Szőcs Miriam Galéria: Komáromba költöznek Verocchio, Donatello és Michelangelo szobrai (Fotó: Czerkl Gábor / Index) Az idealista politika aranykora A műtárgymásolatok készítése a tizenkilencedik században terjedt el Európában, majd a tengeren túl is – árulta el Szőcs Miriam. Akkoriban sorra alakultak a közgyűjtemények, azzal az idealista céllal, hogy megmutassák, mennyi szépség van a világon, azoknak is, akik nem láthatják eredetiben a műkincseket. Ez napjainkban sajnos ismét aktuális probléma. 1867-ben nemzetközi egyezményt kötöttek, amely támogatta a másolatok elkészítését. Uralkodók és államfők írták alá. Ezt követően jöttek létre az erre szakosodott öntőműhelyek az olyan központokban, mint Firenze és Milánó, ahol szakszerűen készítették a másolatokat. Olyan hatalmas méretű műemlékről is képesek voltak kópiát készíteni, mint a több mint 38 méter magas római Traianus-oszlop. Magyarországon a Nemzeti Múzeum akkori igazgatója, Pulszky Ferenc kezdte el vásárolni az antik műtárgyak másolatait.
Egy átlagos emberi életút aligha nevezhető diadalmenetnek: a fiatalkorban még szépnek mondható test az idő múlásával hanyatlani kezd. Igen, de nem a kiállításon! Itt gyönyörűen kidolgozott vagy éppen vázlatként is szép emberi alakokat, testrészeket, anatómiai tanulmányokat láthatunk. Michelangelo és kortársai Raffaello, Luca Signorelli, Jacopo Pontormo, Agnolo Bronzino, vagy Francesco Salviati az antik görög-római művészet mintájára felfedezik és újra is alkotják műveikben az ókori embereszményt. Hiszen nem véletlenül hívják ezt a korszakot reneszánsznak, újjászületésnek. És ha már sérülékenységről beszélünk: már önmagában az is csoda, hogy ezek a vörös és fekete krétával papírra készített rajzok fennmaradtak az idők folyamán. Ahogyan arról már más alkalommal is írtunk, alkotásaikhoz korábban nemigen készítettek rajzvázlatokat a művészek. Vagy ha esetenként mégis, akkor azok általában nem maradtak meg. Tudhatjuk, hogy Michelangelónak voltak rajzai, amelyeket maga semmisített meg, vagy az egyik barátját kérte meg, hogy égesse el őket – mesélte Kárpáti Zoltán.
Vatikáni múzeum Szépművészeti múzeum michelangelo signorile Temetése július 1-én, szerdán 14 órakor lesz a kaposvári Keleti temetőben. Ezúton mondunk köszönetet mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, gyászunkban osztoznak. Gyászolja szerető családja Fájó szívvel tudatjuk, hogy SÁNTA ISTVÁNNÉ Sass Mária a Mezőgép volt dolgozója, kaposvári lakos életének 89. Temetése június 23-án, szűk családi körben megtörtént. Gyászolja szerető családja "Non omnis moriar" –par"Nem halok meg egészen" /Horatius/ Elérkezett a búcsúzás ideje Megrendülten tudatjuk, hogy szeretett édesanyánk, anyósunk, a mi aranyszívű nagymamánk, dédikénk FEHÉR FERENCNÉ Kaposvár, Szántó utcai lakos 91 évesen csendesen elhunyt. Június 27-én, szombaton 13 órakor veszünk tőle végső búcsút a kaposvári Keleti temetőben. Köszönjük mindazoknak, akik végső nyughelyére elkísérik és együtt éreznek velünk mély gyászunkban. Gyászoló szerettei "Nem fogjuk már elgyengült kezed, Megáll a szív, mely élni vágyott. Nem simogatjuk őszülő fejed, Pihen az áldott kéz, nem tekint ránk aggódó szemed.
Kamo Gáz Kft, 2024